Skoletur

UNGDOMSSKOLEN PÅ TUR I DALSDALEN

Mandag kl.9 kom 6 eventyrlystne elever til Alvestad skole med sekk og godt med klær.

Kl.11 dro vi på butikken og kjøpte siste rest til turen. Da klokka var cirka 12, hev vi oss på syklene og syklet innover mot Dale. Så startet vi ferden. Vi gikk og vi gikk, mange blåbær små ble spist på veien. Til slutt var vi fremme med 3.Vannet. Det var forskjellige grupper: Teltgruppe 1 var Emil og Marenius, teltgruppe 2 var Charlotte og Åshild og teltgruppe 3 var Joakim og Oskar. Vi var også delt inn mat grupper: Oskar, Charlotte og Emil i gruppe A og Joakim, Marenius og Åshild i gruppe B. På mandags kveld spiste begge matgruppene gryterett. Den smakte himmelsk! Etter litt bålkos var alle klar for å busselalle!! Det var en kald natt der de fleste hadde frøs. Neste morgen våknet vi av at Line prøvde og rive ned teltene da hun prøvde og vekte oss kl.07.30 på morgenkvisten. Vi kom taslende ut av teltene, noen trøttere en andre, klare for nye eventyr. Vi kastet i oss frokosten, og begynte å gå over Jamnfjellet for å møte Lundenes skole i Bumarka. Det tok ca. 2,5 timer over Jamnfjellet og ned til Bumarka. Vi så mye stor og fin blåbær og multebær da vi kom på myrene ned mot Bumarka. Vi koste oss i Bumarka sammen med elevene fra Lundenes skole og de andre elevene fra Alvestad skole. Vi grillet og fisket. Da vi skulle tilbake til leirplassen var, det Noralf som førte troppen. Guttene gikk over Jamnfjellet og ned i Jorda slik at de som ville kunne prøve fiske lykken. Jentene gikk sammen med Maurid ned fra Bumarka og tok veien inn gjennom Dalen. Da vi kom til leiren var alle slitne og sultne. Da satte begge gruppene på gryta; mat gruppe A hadde rømmegrøt og grilla kjøttkaker på pinne og mat gruppe B hadde gryterett. Vi satt og kosa oss med litt godterier og brus til det ble skjømt. Etter det var alle klar for å hoppe i posene. Vi kledde på oss bedre med tanke på forrige natt. Neste morgen spiste vi frokost og pakket sammen teltene og ryddet opp. Så begynte vi på hjem turen.

Vi hadde tre flotte dager i Dalsdalen og Bumarka. Været var nydelig og stemningen på topp.