Framdriften i Lian

I dag 8. mars, på selveste kvinnedagen, er det stille på anlegget. Maskiner og lastebiler står i ro,  bare noen få nysgjerrige bygdefolk har lagt søndagsturen til Dale for å se på framdrifta.


Starten av tunneldrivinga fra Dalesida var vanskelig på grunn av porøst fjell. Som bildene viser, måtte det boltes og sprøytes betong i tunnelltaket for hver utsprenging og utkjøring av masser. I følge anleggsarbeiderne blir fjellkvaliteten bedre og bedre jo lenger inn de kommer. 

Selv om dynamittsalvene nå sprenges ca 100 meter inne i fjellet, merkes rystelsene godt oppe i Dale. 

På Alvestadsida er fjellveggen snart klargjort for tunnelpåhøgget. Planen er at man skal sprenge seg så langt inn i fjellet, at man kan starte arbeidet med forskaling og støyping av portalen, slik at dette arbeidet kan foregå parallelt med tunneldrivinga fra Dalesida.Det høres effektivt og bra ut. Etter planen er tunnelgjennomslaget beregnet i september 2009.

Bygdefolket er takknemlig for driftige anleggsarbeidere, og mange kaker er allerede levert i brakkeleiren. Det siste jeg hørte var en som hadde levert fisk, lever og rogn til anleggskarene!

Det var en stor dag 12. juli 1996 da Toppentunnelen ble åpnet. Vi gleder oss allerede "vældig mykje" til åpninga av Liantunnelen i 2010!"
 
Tekst og foto: Noralf Leitring